Möt familjen
Nordic International School är skolvalet för många familjer. Läs mer om några av dessa och vad som fått dem att både välja och stanna kvar hos oss på Nordic International School.
Familjen Ahlström
En framgångshistoria på Nordic International School Essingen
Familjen Ahlström, Helen, Freja (åk 7) och Tuva (åk 9), sökte en nystart när de bytte till Nordic International School Essingen. Det blev starten på en stor förändring av deras skolvardag. Här är deras inspirerande berättelse.
En ny start
Systrarna Tuva, och Freja Ahlström gick tidigare på olika skolor som innebar olika utmaningar. Tuva bytte skola i årskurs 7 då hennes dyslexi inte blev tillräckligt uppmärksammad, vilket ledde till en försämring av hennes betyg. Freja gick på en skola där mobbning var ett stort problem, vilket gjorde miljön otrygg för henne.
Deras resa vid Nordic International School Essingen började i oktober 2022 när Freja började i årskurs 5. Från första stund kände de en otrolig välkomnande atmosfär, särskilt från deras mentor, Ms. Zhang. Avsaknaden av grupperingar och den stöttande miljön utgjorde en stark kontrast till deras tidigare skolor. Integrationen gick smidigt och flickorna blev snabbt en del av skolgemenskapen.
Akademisk och personlig utveckling
Helen Bågeryd, systrarnas mamma, noterade betydande förbättringar både i Tuvas och Frejas akademiska och personliga utveckling. Tuva fick omfattande stöd för sin dyslexi, som inte bara erkändes utan aktivt åtgärdades, vilket resulterade i en märkbar förbättring av hennes betyg. Freja fann en trygg, tyst och välkomnande atmosfär där hon kunde blomstra.
Helen uppskattar den professionella och vänliga miljön vid Nordic International School Essingen. Skolans lite mindre storlek bidrar till en mer personlig och engagerande lärandeupplevelse för barnen, ”På min gamla skola visste de inte ens vem jag var” säger Tuva. Kommunikationen mellan lärare och elever är utmärkt, underlättad av verktyg som Schoolsoft, där vårdnadshavare får veckouppdateringar och enkelt kan få kontakt med lärarna.
Förbättrad skolupplevelse
Både Tuva och Freja är mycket nöjda med skolan. Mobilförbudet hjälper dem att fokusera mer på studierna och bygga meningsfulla relationer. Den strukturerade miljön, med tydliga konsekvenser och uppmuntrar disciplin utan att kväva deras entusiasm. Dessutom är skollunchen, beskriven som lyxig och i buffé-stil, en höjdpunkt för systrarna.
Känslan av gemenskap vid Nordic International School Essingen utmärker sig för familjen Ahlström. Det innovativa ”house”-systemet tillåter eleverna att binda band över årskurserna, vilket skapar en stark känsla av tillhörighet. Belöningssystem som ”Student of the Month” och poängkort skapar en kultur av positiv förstärkning, vilket uppmuntrar alla elever att utmärka sig.
Helen avslutar med att säga att flytten till Nordic International School Essingen var en vändpunkt för deras familj. Skolans engagemang för akademisk utveckling, kombinerat med dess stödjande och professionella miljö, har gjort en betydande inverkan på Tuvas och Frejas liv. Systrarna presterar inte bara bra akademiskt, utan har också utvecklat starka, positiva relationer med sina kamrater och lärare.
Familjen Lalin
En framgångshistoria på Nordic International School Essingen
När Frank Lalin, elev i årskurs 5, och hans mamma Danielle Lalin bestämde sig för att byta skola, blev det starten på en positiv förändring. Familjen sökte en nystart och en tryggare och mer strukturerad miljö för Frank. Nordic International School Essingen blev deras val, och de har inte blivit besvikna.
Familjen Strååt Kollberg
Esmeraldas (på bilden) och Amandas framgångsresa
Hösten 2022 började Esmeralda (åk 6) och Amanda (åk 8) Strååt Kollberg sin utbildningsresa på nyöppnade Nordic International School Essingen. Skolbytet har inneburit en stor förändring för systrarna och spelat en avgörande roll i deras akademiska och personliga utveckling.
Esmeraldas upplevelse: Att trivas i en strukturerad miljö
När Esmeraldas syster Amanda hittade Nordic International School Essingen och fann den exceptionell, bestämde sig Esmeralda för att följa efter. Hon blev positivt överraskad av den strukturerade miljön och den ambitiösa undervisningen som utmanade henne på nya sätt.
”Att byta skola var skrämmande, men på Nordic fick jag snabbt vänner eftersom alla är otroligt vänliga. Skolans miljö är lugn, det är inget skrik, och alla följer reglerna, vilket gör det 100 gånger bättre än min tidigare skola,” säger Esmeralda.
Esmeralda uppskattar de engagerande undervisningsmetoderna där lärarna blandar lärande med roliga spel och tävlingar. Detta har väckt hennes intresse och motivation att lära sig mer. Trots hennes avancerade kunskap ser skolan till att hon ständigt får utmanande uppgifter, vilket gör att hon förblir engagerad och intellektuellt stimulerad.
Skolans ”house”-aktiviteter har också varit en höjdpunkt, de främjar en känsla av gemenskap och låter eleverna umgås genom olika aktiviteter utanför det traditionella klassrummet.
Amandas perspektiv: Att hitta disciplin och stöd
Amanda, som började på Nordic International School efter att hennes tidigare skola bara erbjöd utbildning till åk 6, fann en perfekt match i Nordic International School’s disciplinerade och målorienterade miljö. Hon hade haft problem med bristen på disciplin i sina tidigare skolor, vilket negativt påverkade hennes betyg.
”På Nordic är lärarna entusiastiska och gör lektionerna roliga, även om reglerna är strängare. Jag har diabetes, och lärarna här är mycket tillmötesgående, hjälper mig att hitta lösningar och stöttar mig utan att döma,” förklarar Amanda.
Amanda integrerade sig snabbt i skolgemenskapen och bildade en stor social krets. Hon tycker att lektionerna är roligare och mindre stökiga, vilket leder till en bättre lärandeupplevelse. Skolans starka känsla av gemenskap och de positiva relationerna mellan elever och lärare har gjort en betydande skillnad i hennes akademiska liv.
Föräldrareflektioner: En stödjande och strukturerad miljö
Eva Strååt Kollberg, flickornas mamma, märkte omedelbara förbättringar i sina döttrars inställning till skolan och lärandet. Skolans internationella och engelsktalande karaktär, i kombination med den strukturerade miljön, tilltalade både Esmeralda och Amanda.
”Skoluniformerna har varit en lättnad, då de eliminerar stressen med att ha de ”rätta” kläderna och låter flickorna fokusera på sina studier och personliga utveckling. ”House”-systemet är fantastiskt, det främjar kamratskap över olika årskurser och gör skollivet mer engagerande,” säger Eva. Fokus på positiv förstärkning, som programmet ”student of the month”, har enligt Eva varit motiverande för systrarna som alltid ser framemot prisceremonierna.
Eva lovordar ledarskapet hos rektor Ms. Haag Gunnars, som både är mycket respekterad och varmt omtyckt av eleverna.
Sammanfattande påverkan: En ljus framtid
Sedan de började på Nordic International School Essingen har både Esmeralda och Amanda visat märkbara akademiska förbättringar och personlig utveckling. Skolans miljö har gett Esmeralda den utmaning och engagemang hon behövde, medan Amanda har funnit en lugn och akademiskt stimulerande atmosfär som passar henne perfekt.
Familjens positiva upplevelse har lett till en stark relation med skolan, och de ser fram emot att skriva in sina yngre syskon i framtiden. Nordic International School Essingen har verkligen varit en katalysator för familjen Strååt Kollbergs framgång, och lagt en stark grund för deras framtid.